Omgevingswet

De invoering van de Omgevingswet is al meerdere keren uitgesteld. Op 26 mei 2021 werd er bekend gemaakt dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet opnieuw is uitgesteld tot 1 juli 2022. Nadat de invoering op 1 januari 2022 niet haalbaar bleek, hebben gemeenten, provincies, waterschappen en minister Ollongren dit besloten.

Wat is de omgevingswet?

De Omgevingswet is de grootste wetswijziging sinds 1948. Met deze wet worden alle wetten voor de fysieke leefomgeving gebundeld tot één wet. Dit geldt onder andere voor wetten op het gebied van milieu, veiligheid, ruimtelijke ordening en bouwen. Daarnaast wil de overheid ook cultuurverandering realiseren. Een integrale benadering, ruimte voor maatwerk, meer participatie, digitalisering en minder regeldruk.

Volgens Ollongren wordt de invoering uitgesteld om de techniek achter de Omgevingswet goed te laten werken en daar is meer tijd voor nodig.

Wat veranderd er door de Omgevingswet:

De nieuwe Omgevingswet bundelt dus meerdere wetten tot één wet. De Omgevingswet zorgt voor de volgende veranderingen:

  • Met behulp van één digitaal loket wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten
  • De wetten voor de leefomgeving worden gebundeld en gemoderniseerd. Hierbij gaat het onder meer om wet- en regelgeving over bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur
  • Goed evenwicht tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving
  • Samenhangende aanpak van de leefomgeving, ruimte voor lokaal maatwerk en betere en snellere besluitvorming
  • Bevordering van de participatie
  • Zorgen dat er minder vergunningen nodig zijn
  • Burgers en bedrijven moeten sneller een vergunning krijgen

Digitale Stelstel Omgevingswet (DSO)

De invoering van de Omgevingswet wordt uitgesteld, omdat er meer tijd nodig is voor het      Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO zou het voor initiatiefnemers,overheden en belanghebbenden makkelijker moeten maken om inzicht te krijgen in wat er is toegestaan in      de fysieke leefomgeving.

Voordelen DSO:

  • Betere basis voor integrale besluitvorming onder de Omgevingswet
  • Groter gebruiksgemak
  • Meer inzicht in het omgevingsrecht
  • Snellere en betere besluitvorming
  • Betere juridische houdbaarheid van besluiten
  • Minder onderzoek nodig bij nieuwe initiatieven

Wanneer gaat de wet in?

Oorspronkelijk zou de wet in 2018 al in werking treden, maar dit werd niet gehaald. Nadat de invoering in 2019 ook mislukte besloot kabinet Rutte-II de invoering uit te stellen tot 2021. Echter bleek ook dit niet haalbaar, waardoor de datum van de invoering werd verplaatst naar 1 januari 2022. Op 26 mei 2021 werd er bekend dat 1 januari 2022 ook niet haalbaar is, waardoor de nieuwe invoering weer is uitgesteld naar 1 juli 2022. 

Gevolgen uitstel Omgevingswet

  1. Ondernemers, ontwikkelaars en particulieren hebben een half jaar langer de tijd om projecten te starten, plannen te maken en vergunningen aan te vragen onder het oude omgevingsrecht.
  2. Biedt overheden en organisaties meer tijd om zich beter voor te bereiden op de implementatie van de Omgevingswet en om te oefenen met het DSO
  3. De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen blijft gekoppeld aan de Omgevingswet en wordt dus ook met een half jaar uitgesteld.
  4. Aan het uitstel zijn ook extra kosten verbonden. Gemeenten willen dat er minstens 150 miljoen bijkomt om de extra kosten te vergoeden.

Komt er van uitstel geen afstel?

De Omgevingswet is inmiddels al drie keer uitgesteld. De datum voor invoering staat nu op 1 juli 2022. Hiermee hebben overheden en organisaties een half jaar langer gekregen om zich voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet. Echter kampen veel gemeenten en adviesbureaus met een capaciteit tekort, waardoor het afhandelen van nieuwe omgevingsplanen, lopende planaanpassingen en vergunningaanvragen een belangrijke reden is voor uitstel.

Een eventuele vierde uitstel valt daarom (nog) niet uit te sluiten.

 

Omgevingswet:

Van

Naar

26 wetten

1 wet

60 Algemene Maatregelen van Bestuur

4 Algemene Maatregelen van Bestuur

75 ministeriële regelingen

1 Omgevingsregeling

 

Professionals
Professionals

Wij zijn expert in het bemiddelen van technische professionals. Dit doen we al jaren en daarom profiteren wij van veel ervaring en een groot netwerk. Bij ons staat de professional centraal. Wij zijn benieuwd wat hem of haar drijft. Wat zijn of haar wensen en ambities zijn. Vanuit deze gedachte gaan we op zoek naar een passende opdracht. Daarnaast hebben wij opleiding en ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Iedere professional die bij ons aan de slag gaat bieden we daarom graag opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden aan. Dit alles om vooruitgang te garanderen!

Wij bemiddelen enerzijds startende professionals, maar technische professionals met jaren werkervaring zijn bij ons ook aan het juiste adres. Van een startende GIS-medewerker tot een zeer ervaren constructeur. Wij denken graag met je mee. Wij willen graag een brug zijn voor jouw persoonlijke vooruitgang!

Onze professionals zijn voornamelijk werkzaam bij overheden (ministeries, provincies en gemeenten), Rijkswaterstaat, Waterschappen, Havenbedrijven en Defensie.

Ben jij een starter?

Via ons Young Professional Programma kun je binnen uitdagende projecten een ‘kijkje in de keuken’ krijgen bij verschillende opdrachtgevers.
Doormiddel van dit programma investeren we in je opleiding, bieden we coaching en helpen je zo vooruit binnen je zakelijke en persoonlijke ontwikkeling.

Download hier de folder van ons Young Professional programma

HEB JE AL JARENLANG ERVARING BINNEN HET VAKGEBIED?

Detachering via Dewitec is een mooie manier om al je kennis en ervaring toe te passen binnen projectmatige opdrachten.
Wij blijven kijken waar je behoeftes liggen op het gebied van ontwikkeling en investeren daarin.

HOE DETACHEREN WIJ?

Wij detacheren jou als professional op projectbasis aan onze opdrachtgevers.
Daarnaast detacheren we onze professionals ook voor tijdelijke ondersteuning bij onze opdrachtgevers.
Je bent in dienst bij ons en wij investeren in je door middel van opleiding en coaching wanneerje dit wenst.

Alle vacatures

Opdrachtgevers
De veranderende arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is en blijft onderhevig aan verandering. De dynamiek en nodige flexibiliteit tussen werkgevers en werknemers neemt daardoor toe.
Veel bedrijven kiezen, naast een vaste kern medewerkers, voor een flexibele schil aan personeel.
Zo kunnen organisaties specifieke kennis aantrekken en tijdelijke pieken of uitval opvangen.
Op dit gebied kunnen wij u als opdrachtgever ontzorgen en bemiddelen daarom tussen u en talentvolle professionals.

ZOEKT U EEN TALENTVOLLE PROFESSIONAL?

Dit is wat wij doen. Wij detacheren technische professionals op het gebied van Geo-informatie (GIS) en constructeurs. Heeft u bijvoorbeeld een starter nodig? Of juist een specialist met jarenlange ervaring? Wij kijken samen met u naar uw wensen en verbinden de juiste professional aan uw organisatie. De professional is bij ons in dienst, maar werkt voor u.

 

Hoe kunnen wij u ontzorgen?

Wij kunnen u ontzorgen voor een korte periode om bijvoorbeeld tijdelijke pieken in het werk op te vangen, maar ook bemiddelen wij onze professionals voor specifieke projecen.
Detachering voor meerdere maanden of zelfs jaren is bij ons ook mogelijk.
Van tevoren maken we een afspraak na hoeveel gewerkte uren u de professional bij goed functioneren kunt overnemen.
De professional kan ook binnen ons bedrijf doorstromen naar een volgend project bij een andere opdrachtgever.

Wij ontzorgen u als opdrachtgever graag met onze Professional Services.
Onze Professional Services bestaan uit diverse hands-on ondersteuningen die onze (Young) Professionals u kunnen bieden. 
Download hier de folder waarin de Professional Services van Dewitec staan omschreven. 
Een voorbeeld van een project wat uitgevoerd is door medewerkers van Dewitec is het project 'de berm komt tot bloei' bij de Provincie Zuid-Holland.

Bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact

Contact
Wijnstraat 237 3311 BV Dordrecht
Social media
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Contactformulier
Contactgegevens

Postadres:
Postbus 560
3300 AN Dordrecht

Bezoekadres:
Burgemeester de Raadtsingel 53
3311 JG Dordrecht

Tel:
078 677 55 42